vrijdag 7 maart 2014

Dertig

Ik heb het heel lang voor me uit kunnen schuiven. Dertig jaar om precies te zijn. Maar nu is het dan toch zover. Het onvermijdelijke is nu echt gebeurd, ik ben afgelopen week dertig geworden. Dértig! Vroeger, toen ik een jaar of achttien was, vond ik dat echt heel oud. En nu ik die ooit zo respectabele leeftijd heb bereikt, ben ik het daar helemaal niet mee eens. Dertig is het nieuwe twintig!

In de aanloop naar mijn verjaardag ben ik er door meerdere mensen op gewezen dat het helemaal niet leuk is om twintiger-af te zijn. Maar zo erg is het toch helemaal niet? In de volle overtuiging dat er echt wel voordelen aan het ouder worden zitten, ben ik eens op onderzoek uitgegaan. Mijn ervaren zus kon ze niet opnoemen, die voordelen. Zij vond het vreselijk om dertig te worden, maar dit werd vooral veroorzaakt door klapperende eierstokken in combinatie met een lege andere helft van het bed. Ze wilde al bijna een klantenkaart bij een bejaardenkledingwinkel aanvragen, en had de vrolijke narcisjes in haar vensterbank zo goed als ingeruild voor geraniums, tot ze enkele weken voor de gevreesde dertig-datum de man van haar leven tegen kwam. Ze heeft hem niet meer losgelaten en zo kwam het toch nog goed. 

De nadelen van dertig worden werden me dus goed duidelijk gemaakt de laatste weken. Je krijgt rimpels, hebt daarvoor antirimpel-dagcrème nodig die veel duurder schijnt te zijn dan 'gewone', je wordt sneller moe, krijgt grijze haren, je energie vermindert, bent nog te jong voor een vijftigplus-kaart, maar de tijd dat je gebruik kon maken van jongerenkorting ligt ver achter je, je strakke lichaam wordt slapper, en alles gaat hangen. Echt álles, dus ook, of misschien wel vooral, je ooit zo fier overeindstaande borsten. Ik was er zó van overtuigd dat ouder worden voordelen had, maar door dit rijtje werd ik linea recta teruggezet op het realiteitsbankje. 

Nog steeds overtuigd van het bestaan van voordelen, ben ik eens gaan Googelen. Naast tientallen hits met boeken die beschrijven hoe je ouder worden moet aanpakken, vond ik een artikel genaamd 'De zeven voordelen van ouder worden'. Ha, zie je wel? Ik wist dat ze er waren. Zo schijnt het zo te zijn dat het uithoudingsvermogen stijgt, dat je minder vaak verkouden wordt, het stresslevel steeds lager wordt, het seksleven bevredigender (nóg bevredigender?) en het denkvermogen groter door doorgroeiende hersenen. 

Maar er is meer. Ik las dat mijn mede-dertigplussers en ik minder hoeven te investeren in scheermesjes. Hoe ouder je wordt, hoe minder haar er op je lichaam groeit. Aangezien dit bij vrouwen volgens mij niet zo vaak voorkomt bovenop het hoofd, zet ik dit punt in de categorie 'goed nieuws'. Verder las ik dat het gebit het gevoeligst is tussen je 25e en 30e levensjaar, en dat tandartsbehandelingen vanaf nu dus steeds minder pijnlijk worden. Terugdenkend aan de afgelopen jaren waarin ik geen gaatjes of andere toestanden heb gehad, ben ik zeer hoopvol voor de toekomst. 

Navraag bij een bevriende huisarts leverde me niet op waar ik op gehoopt had. Toen ik haar vroeg naar de medische voordelen van ouder worden, reageerde ze met 'Voordelen...?!' Ze kwam helaas niet veel verder dan dat de jeugdpuistjes dan toch meestal wel verdwenen zijn, en SOA's komen minder vaak voor. Dit is alleen niet leeftijdsafhankelijk en komt doordat men vaker gesetteld is boven de dertig. Ze is bang dat de aftakeling nu echt begonnen is. Medisch gezien dan. Psychisch wordt het vanaf nu alleen maar beter natuurlijk. Er wacht me een periode van innerlijke rust en minder onzekerheden. Wat een heerlijk vooruitzicht!

Er zit niks anders op dan me erbij neer te leggen, ik ben dertig. En ik vind het prima. Of er nou vooral voordelen of nadelen aan ouder worden kleven, het maakt me niet uit. Ik heb mezelf gefeliciteerd met deze mijlpaal en heb me getrakteerd op een bosje rozen en een nieuw kapsel. Ik heb me prima ingelezen en ben er klaar voor. Kom maar op. En als iemand me nog een cadeau wil kopen, doe maar antirimpelcrème. Of zo'n boek met dertigplus-tips.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten