vrijdag 15 augustus 2014

Lieve Morris

Toen Indy nog heel klein was, wisten we het al. We waren heel blij en gelukkig met z'n drieën, maar het plaatje was nog niet compleet. Er was liefde genoeg in ons gezin voor nog een kindje. Indy was een maand of negen toen we besloten er voor te gaan. Mama dacht al eens eerder dat ze zwanger was, toen bleek het niet zo te zijn. Maar nu, half december 2011, wist ik het zeker. En ik had gelijk! Mama was weer zwanger, en tegen het eind van de zomer zouden we met z'n vieren zijn. Wat een geluk. Je kan iets wensen en heel graag willen, maar dan moet je nog maar afwachten of het je gegeven is, of wordt. 

Mijn buik groeide snel, je wilde blijkbaar dat iedereen zou zien dat je onderweg was. Een onbezorgde zwangerschap volgde en zonder te weten of je een jongetje of meisje zou zijn, bereidden we ons voor op jouw komst. De hele winter, de hele lente... Toen de zomer in aantocht was, kwam jouw komst snel dichtbij. De laatste weken van de zwangerschap vlogen voorbij door het mooie zomerse weer. Je bent op een prachtige dag geboren. De zon scheen volop, en dat leek mama te helpen. Jouw bevalling werd een veel prettigere ervaring dan we van Indy hadden gehad. Naast papa en mama was alleen de verloskundige erbij, en dat was een verademing voor mij. Ik had de bevalling van Indy nog op mijn netvlies staan, waarbij de verloskamer vol stond met mensen om mama en Indy te helpen. Bij jou was dat niet nodig. 

Op vrijdag 17 augustus 2012, om 14.52 uur ben je geboren. Je leek op een smurfje, zo blauw was je. Niks bijzonders volgens de verloskundige, en inderdaad, je kleurde al snel mooi roze. Het moment dat papa me vertelde dat je een jongetje was, is één van de meest emotionele momenten in mijn leven geweest. Alles viel op z'n plek. Ik voelde ontlading, dat alles goed was gegaan, en trots. Trots op mezelf en trots op papa, dat hij me zo goed had geholpen. Maar vooral trots op jou. We hadden een jongen gekregen, en wat voor één. Ons gezin was met een prachtige zoon erbij, compleet geworden. We noemden je Morris Yvo. 

Dit weekend is dat alweer twee jaar geleden. We hebben je zien opgroeien tot de ondernemende peuter die je nu bent. Als jij ergens binnen komt, begint de zon te schijnen, net als op de dag dat je geboren bent. Je bent een makkelijk en vrolijk kind, hebt zelden een slecht humeur. Het is maar goed dat je nog niet zo vaak stout bent, want ik ben heel slecht in boos worden op jou. De zeldzame keren dat dat wel nodig is, kijk je schuldbewust met je hoofdje naar beneden, om vervolgens met je meest ondeugende blik tussen je lange wimpers door, op te kijken. Je weet me met gemak om je kleine vingertjes te winden. Een kleine dondersteen ben je. Je giert het uit van plezier als je aan het ravotten bent met je grote zus, en je bent stapeldol op haar. Je hebt van nature een soort beleefdheid over je. Om het minste verontschuldig je je. Je zegt heel vaak 'sorry', als het helemaal niet nodig is. Je bent guitig, leergierig, je hebt humor en je bent erg geduldig. Opgeven doe je niet. Als je probeert je schoenen aan te trekken, ga je door tot het gelukt is. Je bent een mannetje om ontzettend trots op te zijn.

Ik denk vaak na over hoe het zal zijn als je volwassen bent. Zal je gaan studeren, wat voor werk ga je doen? Zal je genieten van het leven, en ga je vaak stappen met je vrienden? Zal je van reizen houden, of blijf je liever dicht bij huis? Zal je ooit zelf kinderen krijgen, en zullen we jou dan in ze herkennen? Je kunt er in ieder geval zeker van zijn, dat je het beste vader-voorbeeld hebt gehad dat je je maar kon wensen. Je kunt jezelf gelukkig prijzen met de allerbeste papa van de wereld. Speciaal geselecteerd door mij. 

Lieve Morris, wie je ook gaat ontmoeten, waar je ook terecht gaat komen, en hoe je dat ook zult doen, neem de tijd om er achter te komen wat je talenten zijn. Ga doen wat je leuk vindt, en maak je dromen waar. We zullen ons best doen om je te helpen jouw nu al sprankelende persoonlijkheid te ontwikkelen. Dat moet vast een mooie basis worden, maar de rest moet je zelf doen. Wij zullen er altijd zijn om je te helpen. 

Gefeliciteerd lieve kleine Mos! 

Liefs mama

Geen opmerkingen:

Een reactie posten