vrijdag 18 april 2014

Naakt

Ik ben niet zo'n naaktloper. Preuts ben ik niet, maar je zal me niet zo snel in een openbare sauna of op een nudistenstrand tegenkomen. Niet eens zozeer omdat andere mensen mij niet mogen zien, maar ik heb gewoon niet zo de behoefte om de hele dag tegen verschrompelde oude piemeltjes en hangborsten aan te kijken. 

Onze kinderen houden daarentegen wél van naakt. Halfnaakt, schaamteloos naakt, maar het allerliefst gewoon poedeltje naakt. Allebei. Als ze in bad moeten en ik de kraan open draai, dan trekt Indy gelijk alles uit, en staat Morris aan mijn been te trekken omdat hij ook zijn kleding uit wil. Vervolgens rennen ze in de blote tokus achter elkaar aan de overloop over en moet ik ze overhalen om nou toch maar eens in bad te gaan. Na het badderen heeft vooral Indy nooit zo'n haast om weer aan te kleden. 
'Bloot is het toch ook mooi? En ik heb niet koud hoor. Écht niet!'

Een aantal weken geleden was het best mooi weer buiten. Het voorjaarszonnetje deed lekker z'n best en Indy en ik lagen op een kleedje in het gras boekjes te lezen, terwijl Morris zijn middagdutje deed. Ik had enkellaarsjes aan, en dat begon behoorlijk te broeien met mijn sokken erin. Ik trok ze uit, en ineens had Indy ook zulke warme voeten, dat ook haar schoenen uit moesten. 
'Anders krijg ik echte zweetvoetjes en dat stinkt. Dat wil jij niet hè, mama? Dat is echt héél vies!' 
Met mijn toestemming trok ze ze uit, terwijl ik even naar de wc ging. Bij terugkomst trof ik tot mijn grote verbazing niet alleen een meisje aan met blote voetjes, maar ze had ook blote beentjes, een bloot buikje, blote armpjes, en zelfs een blote bips. Haar kleertjes lagen netjes op een bultje, schoenen bovenop, en alsof er niks aan de hand was lag ze rustig het bibliotheekboek door te bladeren. Quasi-nonchalant keek ze over haar schouder naar me op.
'Oh mam, ik heb zo warm, echt bloedheet-warm. Mijn kleren moeten echt even uit, anders ben ik plakkig. Dat vind je wel goed toch mam? Omdat et zonnetje ook lekker schijnt hè?'
Ik denk dat ze wel doorhad dat ik haar wilde uitleggen dat het dan eerst een graad of acht warmer moest zijn, want ze sprong op en begon al giebelend en giegelend rondjes door de tuin te rennen. 

De naakt-types 'omdat ik in bad moet' en 'omdat het warm is' waren dus al bekend. Eerder deze week voegden de kinderen daar nog een variant aan toe: 'naakt omdat ik geen aandacht krijg'. 

Het was weer eens zo'n dag waarop ik heel veel wilde doen, maar meer dan de helft ervan niet lukte. De kinderen wilden om de beurt dat ik mee kwam spelen, dat ik de radio aanzette, vervolgens toch een andere cd pakte, dat ik hielp met plassen, een appeltje schilde, dat ik de omgevallen beker met ranja opruimde en dat ik de tekenspullen pakte omdat ze toch ineens geen zin meer hadden in Duplo. Ik hing net boven de wc om hem schoon te maken, toen ze bedachten dat ze ook geen zin meer had om te tekenen, maar toch liever met de Smartmax speelden. 
'Eerst even tekenen jongens, mama is nog bezig.'
Na wat gemopper deed Indy de gangdeur dicht en het werd stil. Iets té stil, maar ik ging toch maar door met het toilet. Toen ze hoorden dat ik aanstalten maakte om weer naar binnen te komen, riep Indy dat ik niet de deur open mocht doen. 
'Waarom niet dan?'
'Nou, misschien word je wel een beetje bozig.'
Een seconde later stapte ik toch maar naar binnen en zag ik nog net twee blote billetjes de hoek om gaan, gepaard met gegiegel in een frequentie waar Mariah Carey nog jaloers op zou zijn. Morris rende ook voorbij en ik zag dat hij solidair was geweest met zijn zus. Hij had zijn sokjes uitgedaan en stampte blootvoets naar Indy toe. 'Mos ook! Mos ook!' 

Ik moest vreselijk lachen en heb ze eerst geknuffeld, daarna weer aangekleed. De was heb ik ongewassen gelaten en de vaatwasser onuitgepakt. De kinderen probeerden me hiermee duidelijk te maken dat je je plannen soms moet bijstellen om ook anderen blij te maken, in plaats van alleen jezelf. Dat noem ik nog eens functioneel naakt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten