vrijdag 17 oktober 2014

Zwarte Piet

Er is iets gaande in Nederland. Iets wat volgens mij niemand begrijpt, en wat de spuigaten aan het uitlopen is. Je bent voor of je bent tegen, en ik heb nog niemand gesproken die er niet echt een mening over heeft. Ik heb ook een mening, maar die doet er niet zo toe. Een tijdje geleden nam ik me voor om die lekker voor me te houden en er zeker niet over te gaan bloggen. Maar ja, toen trok Indy ineens een cd van Sinterklaas uit de kast, en werd Zwarte Piet ook bij ons in huis onderwerp van gesprek. 

De kinderen wilden dansen, en Indy moest en zou zelf een cd uitzoeken. Uit de hele collectie koos zij Sinterklaasliedjes. Van die gezapige, door een braaf Goois kinderkoortje gezongen, ouderwetse Sinterklaasliedjes. Billenschuddend en handenklappend liepen ze achter elkaar aan in rondjes en zongen ze uit volle borst mee. 

'Sinterklaasje kom maar binnen met je smet, want we zitten allemaal even recht. 
Misschien heeft u nog even tijd, voordat u weer naar Spanje rijdt.'

'Hey mam', zei Indy ineens, 'Sinterklaas gaat toch altijd met de boot? Die heeft toch geen wielen? Hoe moet die dan rijden?' 
'Tja, dat is een slimme opmerking, dat kan inderdaad niet. Wat een dom liedje eigenlijk he? Maar wat zong je nou verder? Sinterklaasje kom maar binnen met je...?'
'Met je smet, dat is toch goed?'

Daar kon ik haar geen ongelijk in geven. Zwarte Piet is nogal een smet geworden. En eerlijk gezegd denk ik niet dat dat nog goed komt. Wat je mening er ook over is, volgens mij is er geen enkele vorm waarin Zwarte Piet gegoten kan worden, waar iedereen blij mee is. Als alles blijft zoals het was dan zal er gedemonstreerd worden, en als er besloten wordt om Piet een ander uiterlijk te geven, dan zullen de manifestaties tegen de modernisering van het leukste kinderfeest van Nederland op elke hoek van de straat gehouden worden. Het wachten is op de eerste Piet die het ziekenhuis ingeslagen wordt. Welke kleur die zal hebben kan ik niet voorzien. Tolerantie is in deze kwestie heel ver te zoeken. 

En dat is toch wel heel bijzonder. Een land waar meer nationaliteiten naast elkaar leven dan dat er kleuren zijn, is om zo'n ogenschijnlijk onbenullig onderwerp zo in discussie geraakt. De tranen schieten me bijna in mijn ogen als ik bij de Albert Heijn chocolade Zwarte Pietjes zie met kapotgedrukte hoofdjes, naast Sinterklaasjes die nog helemaal intact zijn. En als ik een filmpje voorbij zie komen waarin een blanke man een donkere vrouw een mep verkoopt omdat ze een andere mening heeft, bekruipt me een gevoel van plaatsvervangende schaamte. Met beide types kan je toch geen leuk feest bouwen? Een feest dat notabene voor kinderen is bedoeld, wordt door onbezonnen volwassenen geruïneerd. Doodzonde.

Een tussenweg lijkt er niet te zijn, dus als ik het voor het zeggen had zou ik iedereen willen oproepen om Sinterklaas vooral zo te vieren zoals ze dat zelf willen. Maar vooral om iedereen in zijn waarde te laten. Geef het goede voorbeeld aan de kinderen, en belast ze niet met geouwehoer over de kleur van hun grote held. Geef kinderen de vrijheid om te genieten van de magie van Sinterklaas. Precies zoals het ooit bedoeld was. 

Maar helaas heb ik het niet voor het zeggen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten