vrijdag 16 mei 2014

Moederdag

'Van mij hoeft het eigenlijk niet, moederdag. Grote en dure cadeau's om waardering uit te spreken vind ik echt niet nodig. De kinderen vinden me alle andere dagen van het jaar ook heus wel lief. Tenminste, dat ontleen ik dan maar aan het feit dat ze me dat tien keer per dag vertellen. Indy verbaal, en Morris non-verbaal met kusjes en knuffeltjes. Toegegeven, ik ben bijna net zo vaak per dag 'heel stom', maar dat noem ik peuterpuberaal gedrag. 

Nu Indy drie is en naar de peuterspeelzaal gaat, krijgt moederdag een hele andere dimensie. Eentje die ik wél echt leuk vind. Toen ik haar vorige week vroeg wat ze op de peuterspeelzaal had gedaan, verschoot ze van kleur en begon ze te stotteren. 
'Euh, ik heb juf beloofd dat ik dat niet zeg, want het is een vellassing.' 
Ik ben natuurlijk niet helemaal achterlijk, dus ik heb haar maar niet in verlegenheid gebracht door door te vragen. Mijn hart sloeg al over bij de gedachte dat ze iets moois speciaal voor mij had gemaakt, en zo haar best deed om het niet te verklappen. Een paar dagen later was ik onze bovenverdieping aan het stofzuigen, en Indy was niet bij me weg te slaan. Bloedirritant. Ik maakte aanstalten om naar de zolder te gaan, maar onze dochter verzocht me vriendelijk doch dringend om dat even een andere keer te doen. 
'Morgen is het moederdag mam, dan mag jij daar ook topzuigen, want de vellassing is nu nog boven. 

Zaterdagavond was het gezellig in huize Bating. Een vriendin op bezoek, songfestival op tv en de wijn smaakte prima. Mijn vriendin is zwanger, dus de fles moest ik in mijn eentje wegwerken. Met moederdag in het vooruitzicht, waarbij ik ervan uit ging dat ik mocht uitslapen, vond ik het prima dat ik pas tegen half 2 op bed lag. Waar ik even geen rekening mee hield, was dat ik zaterdagochtend ook al 'mocht' uitslapen, en dat Robin was 'vergeten' dat het moederdag was. Waarschijnlijk had dat ook iets te maken met het aantal biertjes dat hij had gehad. Zo werd ik een paar uur nadat ik erin ging, zonder pardon uit bed gebonjourd en zat ik al om half 6 beneden met Morris. Nou ja, Morris zat en mama lag. Op de bank onder een kleedje, in een poging nog wat bonusrust te pakken. 

Een uurtje later volgde Indy. Ze stuiterde bijna drie kwartier voor mijn nog enigszins zweverige hoofd langs, tot ik haar er echt niet meer van kon weerhouden om papa wakker te maken. Robin werd met bruut geweld uit bed getrokken en gewapend met een cadeau onder haar arm, en papa aan haar zijde, stond ze binnen drie minuten weer beneden. Ik kreeg een prachtig schilderijtje, die natuurlijk een mooi plekje in de woonkamer heeft gekregen. Na het douchen wachtte me een lekker ontbijtje en nog twee cadeautjes. Een koektrommel mét koekjes en petit fours. Heerlijk, en perfect voor moederdag. 

Met een gevulde buik ging ik weer op de bank liggen, en de kinderen kropen lekker tegen me aan. Het mooiste cadeau dat je als moeder kunt krijgen denk ik. Ineens keek Indy op en vertelde me even haarfijn wat eigenlijk écht de betekenis van moederdag is. 
'Ik weet wel waarom het moederdag is mama. Dat is omdat jij zo moe bent!'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten