donderdag 25 december 2014

Terugkijken

Ik vind het onvoorstelbaar hoe snel de tijd gaat. Ze zeggen dat de jaren sneller voorbij gaan, naarmate je ouder wordt. Ik weet niet wat de toekomst nog gaat brengen, maar tot nu toe kan ik alleen maar zeggen dat het klopt. Volgens mij lukt het aardig om te genieten van het leven, en dan nog vliegt het voorbij. Ik zie ons nog met Oud en Nieuw om 1.00 uur naar het Londense vuurwerk kijken op tv, samen met Indy. Volgende week is het alweer zover. Weer een jaar voorbij. 

Terugkijkend op het oude jaar, word ik altijd een beetje weemoedig. 2014 bracht ons een hoop lol en onmetelijke liefde voor elkaar. Soms op de proef gesteld door drukte en elkaar iets minder zien, maar altijd overtuigd van onze vaste en solide basis. Dit jaar kende veel fijne familiemomenten. We hadden een heerlijke vakantie en maakten plannen voor een nieuwe reis die zo ver weg leek, maar nu toch snel dichterbij komt.

We zagen onze peuter een kleuter worden, en onze dreumes een peuter. Indy nam afscheid van de peuterspeelzaal en begon op de basisschool waar ze nu vol zelfvertrouwen rondloopt. Ze leerde fietsen zonder zijwieltjes en kleuren binnen de lijntjes. Morris' woordenschat steeg naar ongekende hoogte, net als de liefde voor zijn houten treinrails. Míjn liefde voor de kinderen groeide ook, al had ik dat een jaar geleden niet voor mogelijk gehouden. 

Het was het jaar waarin ik dertig werd, en waarin we vierden dat we twaalfeneenhalf jaar bij elkaar, en vijf jaar getrouwd waren. 

In 2014 zagen we goede vrienden emigreren, en ondervonden we dat het dan alleen maar leuker wordt om elkaar na een tijdje weer te zien. Het was ook een jaar van nieuwe vriendschappen en van meer tijd steken in oude. Van een luisterend oor bieden, en er één vragen als ik hem zelf nodig had. 

Het was een jaar van grenzen verleggen op sportief gebied. Van doorgaan waar ik eerder zou zijn gestopt, en van tijgeren door modder wat voorheen niet in me op zou zijn gekomen. 

Het werd ook een jaar van verdriet en voorgoed afscheid nemen. Van herinneringen ophalen aan vroeger, wat emoties teweeg bracht, maar ook een warm en liefdevol gevoel. Het was het jaar waarin we hoorden dat er een nieuw neefje of nichtje op komst is, waardoor leven en dood ineens heel dicht bij elkaar lagen.

2014 werd het jaar van slecht nieuws, maar toch hoopvol blijven. Meer dan ooit beseffen hoe waardevol je gezondheid is, en hoe fijn het is om familie te hebben om vreugde, maar ook verdriet mee te delen. 

Wat 2015 ons gaat brengen, weet nog niemand. Ik heb wel een klein wensenlijstje. Ik hoop op een hoop gezelligheid. Op een strenge winter omdat ik wil schaatsen en een warme zomer omdat we die waarschijnlijk in Nederland gaan doorbrengen. Ik hoop dat Indy in de zomer haar zwemdiploma heeft en Morris dit jaar zindelijk wordt. Maar bovenal hoop ik meer dan ooit op een goede gezondheid voor de mensen waarvan we houden. 

4 opmerkingen:

  1. Een veelbewogen jaar Lea. Maar ook wel precies zoals het leven is. Met mooie en minder mooie kanten.

    Ik wens je een heel mooi nieuwjaar toe. En ik hoop dat je wensen uitkomen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey, de reactie die ik gisteren gaf, is weg! Het was een overwegend goed jaar, met wat mindere kanten. Maar inderdaad, zoals je zegt, dat hoort ook bij het leven.

      Verwijderen
  2. Goed om dat van jezelf zo eens op te schrijven. Wordt ook een enorm verhaal als ik dat zou doen. WEl een idee trouwens! Fijn 2015!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het kort en bondig gehouden, anders was dit ook een ellenlang verhaal geworden. Voor mezelf was dit wel een mooie afsluiter. Even nadenken over waar je staat en wat je achter je laat vind ik wel fijn af en toe. Een heel fijn 2015 terug!

    BeantwoordenVerwijderen